محاسبه حالت های بسیار مقید هسته ای k- 118sn, k- 40ca, k- 12c, k- 3he

پایان نامه
چکیده

بررسی برهم کنش های قوی هادرون ها انگیزه اصلی مطالعه اتم های اگزوتیک بوده است.‎‎‎‎‎‎‎ برای این منظور ذره ای با بار منفی که می تواند مزون یا باریون باشد‏، وارد محیط شده و جایگزین الکترون اتمی شده و اتم هادرونی بسیار برانگیخته تشکیل می شود. ذره طی فرایندهای گذار آبشاری به حالت های پایین گذار کرده و با هسته برهم کنش قوی انجام می دهد‏، که در نهایت منجر به جذب توسط هسته خواهد شد. یکی از این نوع اتم ها که از دید نظری و تجربی بسیار مورد توجه است‏، با مزون های دارای کوارک شگفت مانند کائون تشکیل می شود و به آن اتم کائونی گویند. پتانسیلی که به خوبی برهم کنش بین کائون و هسته را توصیف کرده است‏، پتانسیل اپتیکی وابسته به چگالی است که توسط فریدمن توسعه یافته است. با استفاده از این پتانسیل و به کمک روش محاسباتی نومیروف‏، معادله کلین-گوردن‏ را برای این سیستم حل کرده ایم. ‏ابتدا برهم کنش کائون با هسته قلع‏-118، به عنوان یک هسته سنگین مورد بررسی قرار گرفته است. ضمن محاسبه ترازهای اتمی این سیستم و مقایسه با داده های تجربی‏، به منظور کسب اطمینان از صحت و دقت روش به کار برده شده‏، پانزده تراز هسته ای برای این سیستم محاسبه ‏شد، که برای محاسبه چگالی آن از مدل دوپارامتر فرمی استفاده کرده ایم. سپس برهم‏ کنش کائون و کلسیم-40 به عنوان یک هسته ‏با عدد جرمی متوسط‏، مورد مطالعه قرار گرفت. تمامی ترازهای هسته ای مربوط به این برهم کنش محاسبه شد‏، که از مدل دوپارامتر فرمی برای چگالی هسته ای بهره برده ایم. پس از آن با استفاده از چگالی مدل نوسانگر هماهنگ‏، رفتار کائون در هسته سبک تر کربن-12 را مورد بررسی قرار دادیم و با محاسبه سه تراز هسته ای‏، امکان تشکیل حالت های بسیار مقید هسته ای کائون در کربن پیش بینی شد. نتایج مربوط به هسته های کلسیم و کربن را با نتایجی که توسط دیگران حاصل شده است‏، مقایسه کردیم و تطابق نسبتاً خوبی را مشاهده کردیم.‎ در پایان با استفاده از همین روش‏، برهم کنش دو ذره ای کائون و هلیم-3 را مورد بررسی قرار دادیم. برای محاسبه چگالی هلیم-3 از یک مدل مناسب‏، که از حل معادله شرودینگر برای یک سیستم سه ذره ای به دست می آید‏،‏ استفاده کردیم. ما یک حالت بسیار مقید هسته ای‏ برای این سیستم محاسبه کردیم. یامازاکی-آکایشی نیز با استفاده از ‏مدلی دیگر، تنها یک تراز هسته ای برای این سیستم کائونی محاسبه کرده اند.‎ ‎‎ با محاسبه این ترازها نشان دادیم که کائون در هسته های سبک‏، متوسط و سنگین‏، قبل از واپاشی به کانال های اصلی زمانی را به قرار گرفتن در ترازهای بسیار مقید هسته ای اختصاص می دهد‏، و از آن جایی که این ترازها دارای پهنای بسیار زیادی هستند‏، طول عمر بسیار کوتاهی خواهند داشت‏ و خیلی زود واپاشی رخ می دهد. در واقع محاسبه این ترازها‏، این ایده را که سیستم کائون-هسته قبل از نابودی از طریق کانال های واپاشی‏، ابتدا در حالت های شبه مقید قرار می گیرد‏‏، تقویت می کند‏ و انتظار می رود با روش های آزمایشی مناسب تر‏، به صورت تجربی مشاهده شوند.

منابع مشابه

بررسی تشکیل ساختار بسیار مقید k^-k^-pp و lambda(1405) در برخورد پروتونهای پر انرژی

در این رساله برای اولین بار احتمال تشکیل ساختار دو باریونی- دو پاد کائونی k^-k^-pp در برخورد دو پروتون پر انرژی بررسی و سطح مقطع دیفرانسیلی تشکیل آن محاسبه شده است. این ساختار به عنوان ساده ترین هسته دو کائونی که پایه ای برای سیستم های هسته ای کائونی چگالیده هستند، اهمیت دارد. با استفاده از تحلیل عناصر ماتریس t و استفاده از تابع گرین، سطح مقطع دیفرانسیلی تشکیل این ساختار به دست می آید و وابستگی...

15 صفحه اول

Studies of Three-Body B^+→D ̅^* 〖(2007)〗^0 K^+ K ̅^0 and B^0→D^* 〖(2010)〗^- K^+ K ̅^0 Decays

We analyze three-body decays of and . Under the factorization approach, there are tree level diagrams for these decay modes and the transition matrix element of decay is factorized into a form factor multiplied by decay constant and form factor multiplied into weak vertices form factor. The transition matrix element of decay is also factorized into a form factor multiplied into weak vertic...

متن کامل

k-Remainder Cordial Graphs

In this paper we generalize the remainder cordial labeling, called $k$-remainder cordial labeling and investigate the $4$-remainder cordial labeling behavior of certain graphs.

متن کامل

Strongly k-spaces

‎In this paper‎, ‎we introduce the notion of strongly $k-$spaces (with the weak (=finest) pre-topology generated by their strongly compact subsets)‎. ‎We characterize the strongly $k-$spaces and investigate the relationships between preclosedness‎, ‎locally strongly compactness‎, ‎pre-first countableness and being strongly $k-$space.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان - دانشکده فیزیک

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023